دکتر سوبراتا داس، مشاور ارشد داخلی و دیابت از بیمارستان جهانی ساکرا در بنگلور، در یک ویدیو در مورد برخی از باورهای ناصحیح مرتبط با دیابت، اهمیت حفظ سطح HbA1c زیر 7 درصد و پاسخ به این تصور غلط که ورزش‌هایی مانند دویدن از ابتلا به دیابت جلوگیری می کنند، صحبت کرد.

حفظ سطحHbA1c زیر 7٪ برای افراد مبتلا به دیابت، به دلیل اهمیت آن به عنوان یک معیار جامع برای کنترل قند خون در طول سه ماه بسیار مهم است. این سطح هدف در پیشگیری از عوارض شدید مرتبط با دیابت اهمیت دارد.

دکتر سوبراتا داس، با بیان نظرمخالف خود در مورد این باور که دوندگان ماراتن از ابتلای فرد به دیابت در امان هستند، گفت: پیشرفت این بیماری چند عاملی است و صرفاً با ورزش تعیین نمی شود. دیابت شامل عوامل پیچیده ای است که در درجه اول مربوط به تولید و استفاده از انسولین است. تولید ناکافی انسولین توسط لوزالمعده یا استفاده ی ناکارآمد در بدن بدون توجه به رژیم ورزشی فرد، می تواند منجر به دیابت شود. استعداد ژنتیکی، عوامل سبک زندگی، و مکانیسم های پیچیده تنظیم انسولین نیز روی هم رفته بر ایجاد دیابت تأثیر می گذارند، بنابراین حتی دوندگان ماراتن نیز ممکن است به دیابت مبتلا شوند.

برای شنیدن صحبت های کامل دکتر سوبراتا داس، به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/can-marathon-runners-be-diagnosed-with-diabetes-dr-subrata-das-123003